پوریا شادفر
  • مدرس :
  • تاریخ آموزش : ۲۸, تیر , ۱۳۹۷ ساعت ۱:۳۳ ب.ظ
  • سطح آموزش : مبتدی
  • نوع آموزش : رایگان

روانشناسی رنگ ها در طراحی وب


انتخاب رنگ برای کار های که طراحی میکنید معمولا بستگی به تجربه شخصی شما و نوع پروزه ای که انجام میدید انتخاب میشوند،اما یک سری سیگنال های کلی برای برخی از رنگ ها وجود دارد که در مقاله زیر شما را بیشتر با اونها آشنا میکنیم تا بتونید حسی که میخواید رو به کاربر منتقل کنید.انتخاب رنگ صحیح در محل صحیح میتونه خیلی کارا باشه و به طراح شما کمک فراوانی بکنه،شاید براتون جالب باشه که بدونید استفاده از رنگ های مختلف در جذب جنسیتی که مایل هستید به سایت شما سر بزنند نیز تاثیر گذاره، همچنین در تحقیقاتی جدید به این نتیجه حاصله نشون میده که ۹۰% انتخاب محصول های خریداری شده براساس رنگ اون محصول صورت میگیره! در این مقاله ما بیشتر به روانشناسی رنگ ها در طراحی وب خواهیم پرداخت.

در مقاله پیش رو شما رو با یک سری از رنگ ها بر اساس روانشناسی آشنا میکنیم. روانشناسی رنگ ها در طراحی وب رازی مهم برای یک UX خوب است.

سفید

نکات مثبت: بهداشت، وضوح، خلوص، پاکیزگی، سادگی، کمال، بهره وری.

نکات منفی: بی روحی، سردی، موانع، عدم تمرد، نخبه گری.

روانشناسی رنگ ها در طراحی وب استفاده از رنگ سفید در برخی نقاط سایت که میخواهید توجه زیادی را جلب کنید توصیه نمیشود،بهتر است که سعی کنید رنگ سفید را در پس زمینه سایت استفاده کنید تا فضای ملایمی را به کاربر القا کند و به دلیل سرد و بی روح بودن این رنگ کاربر شما به آیتم های رنگی داخل زمینه سفید توجه بیشتری میکنند.

 

خاکستری

نکات مثبت: خنثی و بی اثر.

نکات منفی: عدم اعتماد به نفس،افسردگی،خواب آور،کمبود انرژی.

طبق روانشناسی این رنگ استفاده از رنگ خاکستری توصیه نمیشود زیرا کاربران با دیدن این رنگ حس خوبی ندارند و ممکن است سایت شما را ترک کنند، اما در صورت نیاز میتوان از خاکستری بسیار ملایم در پس زمینه اصلی سایت به صورت بسیار کم استفاده نمود،با این کار توجه کاربر شما به بدنه اصلی وبسایت جذب میشود.

 

مشکی

نکات مثبت: پختگی،  زرق و برق،امنیت،احساس امنیت،کارایی.

نکات منفی: سرکوب، سردی، تهدید، سنگینی.

روانشناسی رنگ ها در طراحی وب ،استفاده از آن باید بسیار با ملاحظه صورت بگیرد زیرا این رنگ دارای قابلیت های بالایست و اگر بتونیم به خوبی ازش استفاده کنید نتیجه مطلوبی رو دریافت میکنیم،در نهایت رنگ مشکی یکی از رنگ های بسیار کاربردی در طراحی وب به حساب می آید که باید با دقت بیشتری ازش استفاده بشه،همچنین رنگ مشکی از لحاظ دیگه ای هم بسیار کاربردیه و اون هم مچ شدنش با رنگ های دیگست.

 

قهوه ای

نکات مثبت: جدی بودن،گرما،طبیعت،خستگی،قابلیت اطمینان،پشتیبانی.

نکات منفی:  عدم طنز،سنگینی،عدم پیچیدگی.

طبق روانشناسی این رنگ توصیه میشود بیشتر در وبسایت های سازمانی ازین رنگ استفاده نمایید،و یا در قسمت های از سایت که نیاز به تماس با پشتیبان هست و یا در سایت های فروشگاهی در قسمت معرفی اجمالی محصول به صورت محسوس استفاده شود.

 

زرد

نکات مثبت: خوش بینی، اعتماد به نفس، عزت نفس، برونگرایی، احساس قدرت، دوستی، خلاقیت.

نکات منفی: ابهام، ترس، احساس شکنندگی، افسردگی، اضطراب، خودکشی.

روانشناسی رنگ ها در طراحی وب احساس خوش بینی و اعتماد به نفس بسیار گیرا تر از حس های دیگه هستند، پس در نتیجه باید سعی کنید که از این رنگ در قسمت های از وبسایت که نیاز به القا حس خوش بینی ،خلاقیت و ایجاد اعتماد به نفس نیاز دارید استفاده کنید همچنین استفاده بیش از حد ازین رنگ اصلا توصیه نمیشه چون همونطور که حس خوش بینی و … رو القا میکنه ممکنه برای برخی کاربران سایتتون حس افسردگی و اضطراب رو به همراه داشته باشه پس با دقت ازین رنگ استفاده کنید و سعی کنید قسمت عظیمی از سایت رو به این رنگ اختصاص ندید.

 

نارنجی

نکات مثبت: راحتی فیزیکی، غذا، گرما، امنیت، حساسیت، اشتیاق، فراوانی، سرگرم کننده.

نکات منفی:   محرومیت،نا امیدی،بیهودگی، عدم بلوغ.

طبق روانشناسی این رنگ برای دارا بودن حس اشتیاق و فراوانی بسیار مناسب است که از آن برای هدر سایت استفاده شود تا در دید اول کاربر را مشتاق کنیم.

 

قرمز

نکات مثبت: شجاعت جسمی،استحکام،گرما،انرژی،بقای اولیه،تحریک،مردانگی،هیجان.

نکات منفی:   اختلال،تاثیر بصری،کشش.

طبق روانشناسی این رنگ نیز یکی از رنگ های مهم در طراحی است و باید نسبت به کاری که در حال طراحی اش هستید،استفاده کنید همچنین میتونید ازین رنگ بر روی تصاویر و در اسلایدر ها استفاده نمایید.

 

بنفش

نکات مثبت: آگاهی معنوی،مهار کردن،بینش،لاکچری،اعتبار،حقیقت،کیفیت.

نکات منفی: درونگرایی،انحطاط،سرکوب،حقارت است.

طبق روانشناسی این رنگ میتونید در کارهای شرکتی ازین سایت استفاده نمایید،و یا در سایت های فروشگاهی در قسمت پرداخت ها میتونید ازین رنگ استفاده کنید. همچنین این رنگ مثل رنگ قرمز قابلیت بالای در استفاده بر روی تصاویر رو داره.

سبز

نکات مثبت: هماهنگی،تعادل،رفع خستگی،عشق جهانی،استراحت،بازسازی،اطمینان،آگاهی زیست محیطی،تعادل،صلح.

نکات منفی: خستگی،رکود،رطوبت،حفاظت.

طبق روانشناسی این رنگ میتونید ازین رنگ در فوتر سایت و یا قسمت های خرید در سایت های فروشگاهی و همچنین صفحه درباره ما استفاده کنید.همچنین این رنگ نیز برای استفاده در سایت های اداری و شرکتی بسیار مناسبه.

 

آبی

نکات مثبت: هوش،ارتباطات،اعتماد،کارایی،آرامش،وظیفه،منطق،خنکی،انعکاس،آرام.

نکات منفی: سرماخوردگی،بی نظمی،کمبود احساسات،دوست نداشتن.

طبق روانشناسی این رنگ میتونید ازین رنگ در navbar سایت با طیف ملایم بهره ببرید، اما بهتره که ازین رنگ به عنوان یک رنگ ثانویه در کار رنگ های دیگر استفاده کنید.

 

نکات مهم در استفاده از رنگ ها و روانشناسی رنگ ها در طراحی وب:

  • تمرکزتون بر روی مخاطب عام  باشه.
  • به همون میزانی که بر روی رنگ های پس زمینه وقت میگذارید برای رنگ فونت ها در نقاط مختلف نیز وقت بگذارید.
  • از ابزار های ترکیب رنگ استفاده کنید تا به رنگ درست برسید.
  • در طراحی هاتون از رنگ های زیادی استفاده نکنید معمولا ۲ یا ۴ رنگ اصلی کفایت میکنه.
  • قبل از تصمیم نهایی درباره تم رنگی طرحتون تحقیق کنید تا بتونید یک رنگ مناسب رو انتخاب کنید.

لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید و از وب سئو ۲۴ دیدن کنید.


هیچ مطلب جدیدتری وجود ندارد





comment شما اولین دیدگاه را بنویسید!