هک رشد چیست؟

خیلی خیلی خوش حالم که به این مطلب مراجعه کردید. من امیر دانیال ساعدی قصد دارم تا شما را هرچه بیشتر با هک رشد آشنا کنم. البته بهتر است همینجا بگویم که شما با خواندن این مقاله به یک هکر رشد تبدیل نمی‌شوید اما اولین گام به سوی این حوزه را بر خواهید داشت. با من و وب سئو ۲۴ همراه باشید.

هک رشد چیست؟ - وب سئو ۲۴

قصه‌ی هک رشد چیست؟

اگر در دنیای کسب و کار فرد فعالی باشید حتما با بازاریابان دیجیتال برخورد کرده‌اید. متاسفانه یک دیجیتال مارکتر در شروع یک استارت آپ نمی‌تواند کمک شایانی به آن بکند. دلیل این مورد را در آینده برایتان توضیح خواهم داد. در ادامه به داستانی که برایتان تعریف میکنم گوش کنید. در سال ۲۰۱۰ آقای شان الیس برای اولین بار از کلمه‌ی هک رشد استفاده کرد. این فرد به استارت آپ ها مختلف میرفت و شروع به رشد دادن آن می‌کرد. اما مشکل از جایی شروع شد که او به دنبال افرادی بود که بتوانند در بعضی استارت آپ ها جایش را بگیرند. او وقتی رزومه ها را می‌دید به افرادی بر می‌خورد که دارای مداک و تجربیات عالی در حوزه‌ی بازاریابی بودند، اما این‌ها چیزی نبود که شان الیس را راضی کند. او می‌دانست برای یک کسب و کار نوپا در شروع مهم‌ترین چیز فقط و فقط رشد است. اما بازاریاب‌ها سبک متفاوتی دارند که در توان استارت آپ ها نیست.

شان الیس در ادامه‌ی جستوجیش برای یک جایگزین آگهی استخدامی را با عنوان استخدام هکر رشد منتشر کرد. دقیقا اینجا بود که مفهوم هک رشد متولد شد.

ویژگی های هکر رشد - وب سئو ۲۴

هکر رشد کیست؟

اگر بخواهم برای شما در یک جمله این فرد را تعریف کنم تنها می‌توانم بگویم او شخصیست که به هر دری میزند تا یک استارت آپ رشد کند.

اما مهم‌ترین موضوع تفاوت هکر رشد با بازاریاب است. مبنای کار بازاریابان برپایه‌ی بهینه سازی قیف فروش است. آن‌ها سعی می‌کنند با بهینه کردن قیف فروش، درآمد یک کسب و کار را بیشتر کنند. اما در هک رشد هدف بهینه سازی قیفی با نام AARRR است.

هکر های رشد داده محور عمل می‌کنند، در حالی که دید بازاریابان بیشتر برروی اجرای کمپین‌های تبلیغاتی است. هرچند این کمپین ها می‌توانند بسیار مفید جلوه کنند اما استارت آپ ها توان اجرای آن‌ها را ندارند.

اما درنهایت باید بگویم هکر رشد فردی است که خلاق، فنی و تحلیلگر باشد. البته امروزه در استارت آپ ها تیم هسته‌ی رشد تشکیل داده می‌شود و این وظیفه بر عهده‌ی یک تیم گذاشته می‌شود.

مهارت‌های یک هکر رشد:

  1. سئو و بهینه سازی
  2. بازاریابی موتورهای جستجو
  3. طراحی تجربه‌ی کاربری
  4. آنالیز داده
  5. توسعه‌ی کسب و کار
  6. تبلیغ نویسی
  7. روابط عمومی
  8. و …

 

بنیان‌های هک رشد - وب سئو ۲۴

بنیان‌های هک رشد

حالا وقتش رسیده کمی در این حوزه با عمق بیشتری وارد شویم. بگذارید همینجا یک نکته‌ی مهم را برایتان بازگو کنم. فلسفه‌ی هک رشد برپایه‌ی سرعت است. بنابراین در هک رشد به فاصله‌های زمانی سالانه یا حتی ماهانه کر نمی‌کنیم. در هک رشد شما باید دید خود را نهایتا روی بازه‌های یک هفته‌ای متمرکز کنید.

در هک رشد شما باید از یک چرخه‌ی مهم پیروی کنید:

  1. تجزیه و تحلیل
  2. ایده پردازی
  3. قربال‌گری ایده‌ها
  4. تست

وقتی شما قصد دارید رشد خود را هک کنید باید به صورت متوالی این ۴ عمل را به ترتیب تکرار کنید. در ابتدا وضعیت کنونی را تحلیل کنید، سپس شروع به ایده پردازی کنید. از میان ایده‌ها بهترین را جدا کنید و در یک بازه‌ی کوتاه تست کنید. نتیجه‌ی تست را تجزیه و تحلیل کنید و دوباره ۳ عمل دیگر را تکرار کنید.

دقت کنید که هک رشد از بهم رسیدن ۳ حوزه به وجود آماده است. بازاریابی خلاقانه، آنالیز داده و مهندسی نرم افزار بنیان‌های هک رشد هستند. در نظر داشته باشید که هک رشد در سال ۲۰۱۰ و برای استارت آپ‌های حوزه‌ی فناوری اطلاعات به کار رفته است. هرچند می‌شود در کسب و کار های قدیمی نیز نمونه‌هایی از آن را یافت.

هک رشد ایر ب ان ب - وب سئو ۲۴

نمونه‌هایی واقعی از هک‌های رشد اتفاق افتاده

شاید مثال‌های معروف این حوزه را شنیده باشید. ولی بهتر است که بار دیگر با دقت این موضوع را مورد مطالعه قرار بدید.

هنوز دلیل اینکه در اکثر تحلیل‌ها در حوزه‌ی استارت آپ‌ها نام Airbnb هست را نیافته‌ام. اما یکی از بهترین مثال های هک رشد مربوط به این استارت آپ است. همانطور که احتمالا میدانید Airbnb یک سایت برای رزرو آنلاین اقامتگاه است. زمانی که این استارت آپ در ابتدای راه بود صاحبان آن متوجه شدند که مشتریان هدفشان به سایت Craigslist سر می‌زنند( Craigslist یک سایت آگهی آنلاین است). آن‌ها به استفاده از روش مهندسی معکوس تمامی اقامتگاه‌هایی که برای رزرو داشتند را در سایت Craigslist قرار دادند و با این روش توانستند رشد بسیار بسیار خوبی را تجربه کنند.

اگر بخواهیم باهم این موضوع را تحلیل کنیم میفهیم که در این حریک سه موضوع بازاریابی خلاقانه، آنالیز داده و مهندسی نرم افزار در آن وجود دارد. همچنین تست آن نیازمند زمان زیادی نبود و این جوابگو بودن این کار به سرعت برای شرکت Airbnb روشن شد.

بنابر این داستان Airbnb در حال حاضر سومین استارت آپ برتر جهان است.

گذرگاه های فضای مجازی کجاست؟

در این قسمت قصد دارم تا برای شما موضوع مهمی را مطرح کنم. در گذشته کسب و کار ها در تلاش بودند تا در بهترین مکان ها قرار بگیرند تا فروش بیشتری را تجربه کنند. اما در کسب و کار دیجیتال وضع چگونه است؟ وقتی شما قرار نیست میز و صندلی و یا همبرگر و لازانیا بفروشید؟

در کسب و کار های آنلاین شما نیاز دارید تا بتوانید نمونه‌ای برای کانال‌های فروش قدیمی پیدا کنید. بهتر است از این آمار استفاده کنیم، بیشتر استفاده‌ی مردم جهان از اینترنت به ترتیب برای سه مورد زیر است:

  1.  موتور های جستجو
  2. ایمیل
  3. شبکه‌های اجتماعی

با این حساب شما باید حتما خودتان را در گذرگاه‌های آنلاین قرار بدید.

مهم‌ترین ارکان فضای مجازی - وب سئو ۲۴

نکاتی بسیار مهم!

لطفا به روز های اول اپلیکیشن اینستاگرام فکر کنید. شاید در روز های اول اینستاگرام بیش از ۳ یا ۴ قابلیت نداشت اما هم اکنون شما این برنامه را با قابلیت‌های فراوان در اختیار دارید. همچنین به این موضوع فکر کنید که چرا فیسبوک به رنگ آبی طراحی شده است.

این موضوع را درک کنید که کارکردن با نرم افزار و یا وب‌سایت شما تنها برای خودتان راحت است. چون شما آن را هر روز میبینید و جزئیات آن برای شما بدیهی به نظر می‌رسد. دقیقا همنجاست که یک هکر رشد باید مهارت های تجربه‌ی کاربری هم بداند.

شما باید بیاموزید که چگونه محصولات معتاد کننده بسازید.

هفتاد و نه درصد افراد بعد از بیدار شدن از خواب، حدود پانزده دقیقه گوشی هوشمند خودشان را چک می‌کنند.

شاید شگفت آورتر باشد که یک سوم آمریکایی ها حاضرند در برابر رابطه‌ی جنسی تسلیم شوند اما گوشی هوشمندشان را از دست ندهند.

یک مطالعه‌ی دانشگاهی در سال ۲۰۱۱ نشان داد که در روز افراد ۳۴ بار سیگنال‌هایی که از موبایلشان ارسال می‌شود را چک می‌کنند.

با این حال بسیاری از افراد این صنعت معتقدند که این عدد حتی به ۱۵۰ بار در روز هم می‌رسد. در واقع ما به یک قلاب، گیر کرده‌ایم.

اگر ما به این تکنولوژی‌ها معتاد نباشیم، مجبور به استفاده از آن‌ها هستیم. انگیزه‌ی ما بدست آوردن اطلاعاتی است که در پیام ها وجود دارد. شما به یوتیوب، فیسبوک و توییتر تنها برای گرفتن پیامی چند دقیقه سر میزنید، اما وقتی وارد آن شدید ساعت‌ها شروع به اسکرول کردن صفحه می‌کنید و ساعت‌هایی را در آن می‌گذرانید. این اتفاق بدون شک برای شما همیشه رخ می‌دهد ولی شما کمتر به آن توجه می‌کنید.

روانشناسان شناختی عادت‌ها را به عنوان « رفتار های اتوماتیک که توسط نشانه‌های موقعیتی شکل می‌گیرند» تعریف می‌کنند. چیزهایی که ما آن را با تفکر اندک و یا بدون تفکر انجام می‌دهیم.

محصولات و خدماتی که ما استفاده می‌کنیم رفتار روزمره‌ی ما را تغییر می‌دهد. درست همانطور که طراحان آن در نظر داشتند.

در آخر باید بگویم که بدون شک یک محصول خوب در کنار روش توضیع مدرن می‌تواند اوضاع را برای شما تغییر دهد.

اگر تمایل دارید تا برای کسب و کارتان مشاوره‌ی هک رشد دریافت کنید از طریق فرم زیر با ما تماس بگیرید.

 

با پر نمودن و ارسال فرم زیر با ما در ارتباط باشید